Rebranding van nieuwsbrief moderniseert maritieme info

In co-creatie met VLIZ, het Vlaams Instituut voor de Zee, realiseerden we een ingrijpende rebranding van de nieuwsbrief en het merk. Naam, logo en huisstijl werden volledig opgefrist. Nu blijf je nog makkelijker op de hoogte van wetenschappelijk maritiem onderzoek. En dat de dynamische Drupal 8 belevingswebsite en gemoderniseerde nieuwsbrief. Of je nu marien wetenschapper, journalist, burger, leerkracht, bedrijfsleider of beleidsvoerder bent. Het is er op!

Klant:

VLIZ

Sector:

Maritieme sector

Merk, website en nieuwsbrief update

Drupal advies voor optimaal resultaat

Als Drupal expert ondersteunden en adviseerden we VLIZ bij de ontwikkeling en configuratie van de nieuwe website en nieuwsbrief. We ontwikkelden een op maat geschreven oplossing die alle functionaliteiten bevat en aantoont hoe VLIZ gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en duurzaam werkt met hun Drupal website en nieuwsbrief.

Ook optimaliseerden we de inschrijvingsflow. De Drupal website capteert nu e-mails waarmee VLIZ ‘curated content’ aanbiedt in zijn nieuwsbrief. Volledig op basis van gebruikersprofielen. Zo worden er verschillende mailinglijsten aangemaakt. Gebruikers geven via een dubbele opt-in hun voorkeuren door. Dat geeft het instituut een goed beeld over de informatiebehoeftes van zijn contacten.

Het resultaat is kwaliteitsvolle e-mailadressen en gepersonaliseerde nieuwsbrieven.

rebranding logo en naam

Rebranding van VLIZINE

Naast onze adviserende rol voor het technische luik verzorgden we de visuele styling op basis van de ontwikkeling en configuratie die VLIZ voorziet. In een opstartmeeting leerden we het VLIZ merk en de huisstijl kennen waarin we de doelgroep van de nieuwsbrief en van de website in kaart brachten en de eerste stappen zetten voor de nieuwe naam en huisstijl.

Weg van het nieuw ontwerp

Via een reeks workshops en onderzoeken bepaalden we welke toon, trends, kleurgebruik en beeldmateriaal geschikt waren voor het doelpubliek van VLIZ. Met concurrentieonderzoek selecteerden we vervolgens nieuwsbrieven die nuttige elementen bevatten en legden die voor aan VLIZ. Zo ontworpen we een duurzame, relevante en gebruiksvriendelijke nieuwsbrief.

‘T es er boenk op! Die nieuwsbrief moest uiteraard ook een nieuwe naam krijgen die de modernisering weerspiegelt. In een ‘naming cell’ bedachten onze creatievelingen verschillende voorstellen die gebaseerd waren op informatie verzameld uit workshops met de klant. Na enkele feedbackrondes verfijnden we onze voorstellen en creëerden zo nieuwe kanshebbers met als winnaar: Testerep.

De nieuwe naam Testerep verwijst naar een eiland aan de kust van Oostende dat nu onder water ligt. Bovendien klinkt het als dialect voor “Het is er op”, verwijzend naar de feitelijke aard van het nieuws. Een naam die perfect past bij het karakter van VLIZ.

EntityOne verzorgde een straffe rebranding van de VLIZ-nieuwsbrief en bijhorend webplatform. Daardoor is de informatie op Testerep magazine nu aantrekkelijker, toegankelijker en gepersonaliseerd.
Nancy Fockedey
Science Communication at Flanders Marine Institute (VLIZ)

Opborrelend logo voor bruisend nieuws

Ook het logo-ontwerp verliep in verschillende fases. Het voorstel dat we uiteindelijk uitwerkten is het idee van een tekstballon geïntegreerd in een opborrelende vorm, volledig in de VLIZ-stijl. Deze tekstballon refereert naar nieuws, communicatie, weetjes,... zoals die gedeeld worden in de nieuwsbrief. Na feedback integreerden we de huisstijl en verwerkten we de nieuwe naam in het logo. Daarbij kozen we voor een lettertype dat mooi in balans staat met de stijl van het merk.

Deze update van de naam, het logo en de typografie, gecombineerd met het kleurgebruik en beeldmateriaal reflecteren de essentie van het merk Testerep. Alle updates verzamelen we in een brandbook zodat VLIZ een handige leidraad heeft voor een consistente uitstraling van zijn nieuwsbrief.

Rebranding van A-Z

Ook je merk opfrissen? Of eerder een volledig nieuw brand? Onze designers staan klaar met hun tekentools in de hand. Contacteer ons en creëer je nieuwe look & feel.

Benieuwd naar andere (re)branding projecten? Ontdek dan Zorgband en Scheldemonitor

Heb je nog vragen voor ons of wil je eens afspreken?