Makkelijk informatie vinden in opgefrist design
Een mobile-first, transparante en gebruiksvriendelijke website die de wetenschappelijke informatie over het Schelde-estuarium overzichtelijk maakt. En een nieuwe branding, inclusief logo. Dat was de uitdaging die we samen met Scheldemonitor aangingen. Met als einddoel: een gebruiksvriendelijke ervaring voor wetenschappers en niet-specialisten zodat die makkelijk informatie vinden over wetenschappelijk onderzoek in en rondom de Schelde.
Starten van het kleinste scherm
Mobile-first was in dit project een cruciale voorwaarde. De website moet werken op allerhande schermbreedtes en toestellen. Daarom vertrokken we van het kleinste scherm wat resulteerde in een mobile-friendly thema:
- Duidelijk leesbare tekst
- Geoptimaliseerde (resized) foto’s voor elk scherm
- Handige buttons die een visueel signaal geven na elke klik
- Snelle website dankzij korte laadtijden
- Side thumb navigation voor mobiel
- ...
Afhankelijk van de schermbreedte worden andere image styles ingeladen zodat erg grote afbeeldingen niet geladen worden op mobiele versies. We bouwden het thema zodanig op dat de CSS die zorgt voor de mobiele weergave de eerste is die ingelezen wordt. Dat resulteert in een snelle website die werkt op elk apparaat en zo ook bijdraagt aan de betere SEO-score.
Creatieve branding workshops
Ook het design werkten we uit in co-creatie met Scheldemonitor. In een opstart meeting stelden we vragen over het merk en de stijl. Vervolgens gingen onze designers en front-end developers aan het schetsen. Het resultaat hiervan werd voorgelegd, verfijnd en verder uitgewerkt waarna zowel het logo als de stijl van het merk vernieuwd werd. Zo kwamen we tot een nieuw design dat het verhaal en de data van Scheldemonitor duidelijker brengt naar zijn bezoekers toe.
Een meerwaarde op vlak van gebruiksvriendelijkheid
Het nieuwe Scheldemonitor zorgt bovendien voor een goede gebruikservaring. Dankzij een slimme user interface design schijnt de website het licht op de juiste informatie waardoor je makkelijk je weg vindt in de complexe data. Met een betere categorisatie en een sterker onderscheid tussen relevante en extra informatie focust de website de aandacht van de bezoeker op de juiste zaken. Die focus, samen met de visuele ‘cues’, geeft www.scheldemonitor.be een meerwaarde op vlak van gebruiksvriendelijkheid.
Trots op het wetenschappelijk platform dat de inhoud centraal plaatst, met een intuïtieve en toegankelijke look Jelle RondelezProject Manager VLIZ
Focus op merk en informatiearchitectuur
Als Drupal trainer ondersteunden we Scheldemonitor bij zijn Drupal ontwikkeling. Deze samenwerking resulteerde in een nieuwe Drupal website die met zijn opgefriste branding wetenschappers en niet-specialisten aanspreekt en uitnodigt. Een handig platform, zowel voor content editors als bezoekers. En makkelijk onderhoudbaar.
Wil je zelf ook meer focus geven aan je brand en informatiestructuur? Neem dan snel contact met ons op!