Gebruiksvriendelijke, efficiënte websites
“Welke diensten zijn er in Brussel voor Nederlandstaligen”? Dat wil VGC overzichtelijk tonen via zijn Drupal multisite met +40 subsites. Onder het merk n-Brussel geeft de overheidsinstantie een uitgebreid aanbod. VGC vroeg een heldere informatiearchitectuur die een duidelijk overzicht geeft van alle diensten voor Nederlandstalige Brusselaars.
Enerzijds moesten de verschillende websites performanter zijn, beter samenwerken en zo makkelijker gevonden worden in zoekmachines. Een duidelijke afbakening van de inhoud tussen de hoofdsite en de subsites zorgt ervoor dat elk platform zich op een specifieke dienstverlening kan focussen.
Anderzijds moest VGC gemakkelijk andere subsites kunnen uitrollen. Komt er een nieuwe dienst bij, bijvoorbeeld een website voor Nederlandstalig onderwijs in Brussel, dan moet de nieuwe subsite snel klaar staan.
Doorgedreven vernieuwingsproces van multisite
We analyseerden eerst de functionaliteiten en inhoud van de bestaande Drupal 7 omgevingen. Op basis van de resultaten maakten we een gebruiksvriendelijk digitaal ontwerp. Dat was de start van een doorgedreven vernieuwingsproces. Alle Drupal 7 websites opnieuw maken in Drupal 8, met nieuwe inhoud, extra functionaliteiten, helemaal in de stijl van de n-Brussel identiteit.
Megamenu met eenvoudige structuur
Een megamenu reduceert de complexiteit van de menustructuur. Bezoekers vinden gemakkelijk de juiste info via een dropdown met menu-links. Die wordt verrijkt met andere elementen zoals een Call-To-Action (CTA) voor subsidieaanvragen. Alle subwebsites ontvangen dezelfde hoofdmenu met mega-menu functionaliteit zodat de structuur over alle platformen hetzelfde is.
Toegankelijk overzicht van activiteiten en subsidies
Een heel belangrijk onderdeel van de website is subsidies toegankelijker maken. VGC heeft heel wat te bieden, maar onderzoek wees uit dat het publiek de weg naar de subsidies niet vindt. Daarvoor dient het Ground lion Customer Relationship Managementsysteem (CRM). Alle data over subsidies wordt via Ground lion gesynchroniseerd met de multi-site. Bezoekers vinden zo gemakkelijk hun weg naar de juiste subsidieaanvraag.
Alle evenementen en activiteiten rond de verschillende diensten zitten in het VIKS CRM. VGC plaatst alle activiteiten, zoals concerten of sportevenementen, in dit extern systeem. Vervolgens synchroniseert VIKS die data met de multi-site. Zo verschijnt de juiste activiteit op de correcte subwebsite. Nederlandstalige Brusselaars weten zo telkens wat er te beleven valt.
Om de bezoeker verder op weg te helpen door de inhoud van de website hebben we een faceted search opgezet op basis van Apache SOLR. SOLR indexeert alle inhoud en maakt deze vliegensvlug beschikbaar.
Duurzame samenwerking
Met Drupal 8 vernieuwen we alle subwebsites in de loop van 2020 en 2021. Daarvoor ontwikkelen we extra functionaliteiten en themen we de subsites op basis van hun kleurenpallet. Voor VGC’s doelgroep is het resultaat alleszins duidelijk. Via de hoofdwebsite hebben ze al een duidelijk overzicht van wat n-Brussel hen biedt op alle vlakken.