De definitie van marketing automation
Onder marketing automation valt een hele verzameling aan software toepassingen en technologieën die samenhangt met je inbound marketing. Daarbij gebruik je geautomatiseerde systemen waarmee je potentiële klanten aantrekt, aan je merk of bedrijf bindt en door de customer journey heen helpt. Hierdoor vergroot je de kans dat leads/prospects converteren omdat dat ze al vroeg in jouw customer journey komen.
Bij inbound marketing trek je potentiële klanten aan (pull in plaats van push marketing) via relevante, leesbare en up-to-date content. Daarbij maak je een strikt onderscheid tussen de verschillende fases waarin een potentiële klant zich bevindt: bewustzijn (of awareness), overweging (of consideration) en beslissing (of decision).
Je zorgt er dus voor dat je relevante content hebt voor elke mogelijke fase. Zo probeer je jouw leads steeds naar een volgende fase in de buyer journey te begeleiden.
Wat doet marketing automation exact?
Via marketing automation ga je in conversatie met je klant. Je onthoudt bijvoorbeeld welke pagina’s je leads bezoeken, waar hij of zij op klikt en welke evenementen hem of haar interesseren. Dat start met contactgegevens verzamelen. Die gegevens ontvang je door je bezoekers een stuk content aan te bieden dat past binnen de fase van de customer journey waarin ze zitten. Zo speel je telkens in op de vragen waarmee je bezoekers zitten.
Door verschillende gegevens op te slaan, maak je unieke profielen van je leads. Zo weet je, aan de hand van de acties die je leads/prospects ondernemen, of ze klaar zijn voor de volgende stap.
Via de geautomatiseerde systemen die je gebruikt, begeleid je de leads/prospects doorheen de buyer journey en bind je ze aan je product, dienst of bedrijf. Dit doe je door op het juiste moment (ingegeven door verschillende triggers) bepaalde informatie te sturen (voornamelijk via e-mails).
Met lead scoring bezorg je de lead telkens relevantere informatie. Elke actie die een lead onderneemt, geef je een bepaalde waarde. Zo breng je de status van een lead in kaart en of die klaar is om te kopen. Kies dus een gepast marketing automation systeem zodat je efficiënt meer kwalitatieve leads genereert.
Welke marketing automation platformen bestaan er?
Er zijn enorm veel marketing automation platformen op de markt. Dat zijn vaak oplossingen met een (stevig) prijskaartje en hebben elk hun eigen sterktes. De keuze voor een bepaald platform hangt vooral af tot welk niveau je marketing automation wil toepassen en hoe groot het achterliggende team is dat met deze oplossing moet werken. Voorbeelden zijn:
- HubSpot Marketing Automation
- Marketo
- Ontraport
- SendinBlue
- ActiveCampaign
- Prospect.io
- InfusionSoft
- Autopilot
- GetResponse Drip
Er is ook het opensource marketing automation platform Mautic, hét flexibele alternatief voor gesloten en dure platformen. Net zoals Drupal is de basisversie vrij beschikbaar. Aan een lagere licentiekost geeft Mautic je uitgebreide mogelijkheden waarmee je je je marketing automation uitdaging aangaat. Dat zorgt voor een aangename ervaring met je product, dienst, merk of bedrijf.
Wanneer begin je met marketing automation?
Je start best met marketing automation wanneer je beschikt over een efficiënte lead generation funnel én een goede toestroom hebt van nieuwe leads. Zo heb je een grote doelgroep waaruit je leads kan converteren. Het moet ook het passen in de strategie die je hebt uitgeschreven. Eenmaal je daarover beschikt, automatiseer je je marketing en sales processen.