Mautic, de open source marketing automation oplossing
Zoals hierboven reeds beschreven is Mautic een open source marketing automation platform. Het kan de vele taken even efficiënt uitvoeren als gesloten en dure systemen, zoals Hubspot. Maar het onderscheidt zich van andere marketing automation platformen doordat de basisversie gratis beschikbaar is en iedereen zelf een bijdrage aan de software kan leveren. Net zoals Drupal.
Meer dan 200.000 organisaties hebben Mautic al gedownload en dagelijks komen er nieuwe organisaties bij. Met een zeer actieve community en de developers van Mautic is er een sterke basis voor support en ontwikkeling.
De grootste voordelen van Mautic zijn:
- Gevoelig lagere kost
- Gebruiksvriendelijker platform
- Eenvoudige integratie met resem systemen en tools
- Overkoepelend systeem (Maestro) dat grotere organisaties in meerdere landen of regio’s ondersteunt
Je bespaart dus hoge maandelijkse licentiekosten. Mautic vraagt wel een degelijke investering als je het goed wil configureren en onderhouden. Zo doe je op de efficiëntste manier aan lead generatie, lead nurturing en marketing automation.
Hoe werkt Mautic in de praktijk?
De eerste stap is Mautic installeren op je website. Vanaf dat moment track je anonieme bezoekers. Maar er is meer en daarvoor is de volgende fase cruciaal, namelijk contactgegevens verzamelen. Dit doe je door waardevolle content aan te bieden aan je website bezoekers in ruil voor hun e-mailadres en naam. Hiervoor gebruik je verschillende tools die je marketing automation ondersteunen.
Dit is het echte beginpunt: jouw leads monitoren. Je kan de potentiële klant nu aan campagnes toevoegen waarbij (gepersonaliseerde) e-mails verzonden worden, leads in segmenten worden ondergebracht, een bepaalde score aan die leads wordt toegewezen, …. Zo personaliseer je de communicatie aan de specifieke situatie van je klant. Met Mautic maak je heel flexibel, efficiënt en intuïtief gerichte campagnes.
Een belangrijke meerwaarde daarbij is dat je in Mautic de historiek van elk contact kan bekijken. Dit omvat e-mails die verzonden (en geopend) werden, het websiteverkeer, welke formulieren ingevuld werden, aan welke segmenten en campagnes de leads werden toegewezen, … . Ook alle pagina's die een contact bezocht op jouw website, voor de identificatie via een formulier, zijn zichtbaar!
Daarnaast zijn er rapporten beschikbaar in Mautic en kan je manueel rapporten creëren om bepaalde activiteiten makkelijk te monitoren. Hiermee boek je uiteraard heel wat tijdswinst. Je hoeft niet meer in verschillende tools te kijken wat het effect is van je marketing automation inspanningen. Alles staat overzichtelijk in je Mautic rapporten.
Ten slotte heb je het handige dashboard waar je meteen de meest waardevolle informatie kan zien. Ook hier is er weer een standaardversie, maar je kan dit volledig naar je eigen hand zetten.
Ondanks de lage prijs is Mautic dus een heel uitgebreide tool die je helpt bij je marketing automation inspanningen.
Mautic samengevat
- Track eenvoudig het gedrag van bezoekers op je website
- Verzamel bezoekersdata via formulieren, downloads, ...
- Stuur gepersonaliseerde marketing via e-mail, social media, ...
- Segmenteer je contacten op basis van gedrag , bijvoorbeeld via lead scoring
- Stuur relevante boodschappen naar de verschillende segmenten.
- Opmaken van volledig automatische marketingcampagnes Zorgen voor een persoonlijke boodschap met dynamische content
- ....
Mautic integreren met je tools
- Content Management Systemen (CMS): Drupal
- Client Relationship Management (CRM): Salesforce, Teamleader, Hubspot,...
- Workflow: Zapier, Gmail, RSS,...
- Social media: Facebook, LinkedIn, Twitter,...
- Data enrichment: FullContact, Clearbit, iContact,...
- E-mail: Mailchimp, Outlook, Mandrill,...
De Mautic implementatie
Lijkt Mautic iets voor jouw bedrijf? EntityOne voorziet een Mautic installatie en integreert deze met je Drupal web platform.
Vanaf dat moment worden anonieme bezoekers van jouw website getrackt binnen Mautic om reeds inzicht te geven.
Vervolgens gaan we de marketing automation verder uitwerken na de nodige marketing analyse en het opstellen van de business goals.