Marketing automation tools

Is het Drupal CMS geschikt voor marketing automation? Ja. Het combineert verschillende tools die efficiënt samenwerken. Zo genereer je meer kwalitatieve leads. Ontdek deze 5 tools, technologieën en systemen.

Tools die je marketing automation ondersteunen

Er bestaan reeds veel Contrib modules voor Drupal 8, gemaakt door de community, die het mogelijk maken om snel te integreren met externe tools.

Google Analytics en Google Tag Manager

Onmisbaar op elke moderne website.

Google Analytics geeft je een overzicht van, en inzicht in je doelgroep:

  • Hoe komen mensen terecht op jouw website?
  • Welk gedrag vertonen ze?
  • Welke pagina's scoren goed?
  • Wat is de user journey van de gebruikers of hoe navigeren ze door de website?
  • Welke pagina's kunnen nog extra liefde gebruiken?
  • Converteren je bezoekers en bereik je dus de doelen van je website - een aankoop, een inschrijving, informatie doorsturen...?

Met een standaard opgezette Google Analytics account leer je veel over je website. Zo achterhaal je hoe je je website met kleine aanpassingen incrementeel verbetert.

Daarnaast kan je Google Analytics ook zeer geavanceerd configureren als je bepaalde doelen (KPI's) voor ogen hebt. Denk maar aan custom dimensions en -metrics, verschillende views en specifieke rapporten.

Wil je specifiek weten wat gebruikers doen op je website? Dat kan met Event Tracking.

Via Google Tag Manager bepalen we welke events je wil tracken, van pageviews tot button clicks. Zo verzamel je, tot in detail, waardevolle informatie over je bezoekers en de prestatie van je website en zijn individuele pagina’s met bijbehorende content.

Mailchimp

MailChimp is een platform dat het je makkelijk maakt om nieuwsbrieven te versturen en e-mailcampagnes te voeren om je klanten zonder veel gedoe op de hoogte te houden van nieuwe producten, diensten of innovaties. Het systeem is zeer toegankelijk. Je maakt er makkelijk attractieve en toegankelijke nieuwsbrieven mee waarbij je enkel focust op de inhoud. Code komt niet te pas, al geeft Mailchimp je wel die mogelijkheid.

Uiteraard kan je hier ook segmenten aanmaken door gebruikers bijvoorbeeld te vragen naar hun interesses. Zo verkrijg je verschillende doelgroepen die je met specifieke boodschap bereikt en converteert.

We raden aan om Mailchimp in je website te voorzien zodra je adressenbestand groot genoeg is.

Hubspot

Hubspot is een enorm krachtig en uitgebreid platform dat je helpt bij de automatisering van je marketing.

Het zorgt ervoor dat je je online aanwezigheid verhoogt door SEO. Via aanbevelingen optimaliseert Hubspot je inhoud. Deze tool groeit ook mee wanneer belangrijke zoekmachines zoals Google interne aanpassingen doorvoeren.

Wij kunnen Hubspot integreren met je Drupal 8 website. Zo zorg je ervoor dat je inhoud altijd optimaal is en verhoog je logischerwijs je aanwezigheid op het web.

Hubspot kan je helpen bij marketing automatisatie in het algemeen. Zo kan je voor bepaalde doelen en gesegmenteerde doelgroepen automatische flows aanmaken. Op basis van het gedrag van deze gebruikers zal Hubspot je leads per e-mail opvolgen op het meest geschikte moment.

Daarnaast helpt Hubspot je bij het opzetten van slimme e-mailmarketing campagnes en er is ook een krachtig leadmanagement systeem aanwezig.

We zorgen ervoor dat je Drupal 8 website alle data zoals e-mailadressen of offerte-aanvragen doorgeeft aan Hubspot om deze stromen te automatiseren.

Hubspot kan je nog een hoop andere voordelen bieden maar dit zou ons te ver leiden. Let wel op: het gebruik van Hubspot is niet gratis.

Teamleader

Teamleader is een Online CRM, projectmanagement en facturatie tool.

Met Drupal 8 is het mogelijk om zaken uit je website zoals leads automatisch door te zenden naar Teamleader. Met deze CRM tool bewaar je de gegevens van prospect tot trouwe klant: sector, locatie, bedrijfsgrootte, budget en andere belangrijke criteria. Dat geeft je inzicht in de situatie van je potentiële klanten en hun klantenbehoeften waardoor je weet welke opportuniteiten er zijn.

Bovendien creëer je met Teamleader persoonlijke ervaringen door verschillende doelgroepen aan te maken met tags en segmenten. Zo beschik je over een overzichtelijke schat aan informatie: notities, bezoekrapporten, relevante documenten, telefoontjes en e-mails. Allemaal op één plaats. Zo identificeer je snel waardevolle klanten en veelbelovende leads.

Livechat en chatbots

Meer en meer websites hebben een live chat of chatbot. Hier kan je terecht als je feedback hebt of antwoord zoekt op een specifieke vraag. Met enkele slimme ingrepen installeren we je intelligente chatbot of live chat slim, automatiseren we je marketing processen en detecteren we leads. Zo verzamel je de gegevens en feedback van je klanten tijdens een gesprek waarmee je ook later nog aan de slag kan.

Verschillende tools combineren en je marketing automation lanceren?