Digitale en hybride economie
Digitale vaardigheden, slimme systemen en efficiëntie zijn belangrijk geworden in deze ‘hybride economie’. Van thuiswerk tot werken op kantoor. Werknemers moeten schipperen tussen deze opties of kiezen voor een van de twee. De hybride economie is daardoor meer een digitale economie waarin consumenten en medewerkers meer en meer van op afstand uitvoeren zowel op persoonlijk als professioneel vlak.
Maar ondanks de coronacrisis verwachten mensen nog altijd een kwaliteitsvolle en efficiënte ‘customer experience’.
Bedrijven die unieke klantervaringen creëren, trekken meer bezoekers aan en betrekken klanten meer. Ze verdiepen het engagement en verhogen de retentie. Daarom is digitalisering zo belangrijk, want inzetten op het digitale maakt dat je bedrijf vlot blijf werken, dat bezoekers continu op je diensten beroep kunnen doen en contact opnemen. Digitalisering kan een enorme productiviteitsverbetering realiseren in je bedrijf en je door deze crisis loodsen en verder laten groeien.
Digitale thema's
Je hebt ongetwijfeld al gehoord van buzzwords als digitale transformatie, digitale maturiteit en ‘digital experience platform’. Het zijn veelvoorkomende termen, maar vaak holle woorden die artikels en bedrijven je voorschotelen zonder die goed uit te leggen.
Digitalisering
Digitalisering is immers niet hetzelfde als digitale transformatie. Digitalisering is de overgang van informatie naar een digitale vorm die bruikbaar is voor bijvoorbeeld computers. Dat gaat van documenten in een online vorm gieten tot een 3D-scan maken via drone-fotografie. Digitalisering is dus een goed begin, maar is zeker geen digitalisatie. En al zeker geen digitale transformatie. Want met digitalisering, digitaliseer je informatie. Niet processen.
Digitalisatie
Je spreekt van digitalisatie wanneer je digitale technologieën gebruikt om nieuwe inkomsten en meerwaarde te creëren. Door je processen te digitaliseren verander je je business model. Hier spreken we nog niet van digitale transformatie. Digitalisatie is het innovatief proces naar een digitaal bedrijf. Zo boor je nieuwe inkomstbronnen aan, optimaliseer je bedrijfsresultaten en zorg je voor gepersonaliseerde klantervaringen.
Digitale transformatie
De grootste misvatting is dat digitale transformatie draait rond technologie. Dat is het niet. Digitale transformatie gaat over mensen. Stakeholders. Met digitale transformatie wil je extra meerwaarde en ervaringen creëren voor klanten, werknemers en andere belanghebbenden. Hiervoor richt je je op drie pijlers: transformationele marketingstrategieën ontwikkelen, naadloze klantervaringen creëren en een slimmere, efficiëntere, flexibele organisatie bouwen. Je streeft continu naar innovatieve bedrijfs- en operationele modellen die ondersteund worden door nieuwe technologieën, processen, analyses en talenten.
Stap per stap digitaal transformeren
Het idee van digitale transformatie kan een te grote horde lijken. Vooral als je denkt alles in een keer aan te pakken. Dat is juist het probleem. Kijk je naar digitale transformatie als een weg die je stap per stap aflegt, dan is het perfect haalbaar.
Digitale transformatie gebeurt dus niet in een keer. Je begint met micro-transformaties. Kleine, haalbare doelen en snelle projecten die je positieve resultaten opleveren. Wanneer je deze kleine transformaties met elkaar koppelt en erop verder bouwt, evolueer je meer en meer richting een grotere digitale transformatie.
Wat zijn dan die kleine stappen die je kan nemen? Of met welke zaken moet je rekening houden? We geven enkele voorbeelden:
Zorg ervoor dat medewerkers ook van op afstand kunnen werken
Met een geïntegreerde combinatie van veilige communicatie en samenwerkingstools zorg je ervoor dat je medewerkers ook van thuis uit kunnen (samen)werken. Als je je huidige software, systemen en structuren aanpast, moderniseert en vlot laat samenwerken, bespaar je bovendien tijd, energie en kosten. Je medewerkers staan tenslotte goed in verbinding met je bedrijf en hun collega’s wat je gestroomlijnde processen oplevert, ook buiten het bedrijf.
Denk aan nieuwe oplossingen voor oude problemen
Om nog altijd een gepersonaliseerde service te bieden, moet je tegenwoordig komen met nieuwe oplossingen terwijl je nog altijd rekening houdt met wat je klanten gewoon zijn. Bezocht je bijvoorbeeld vroeger klanten? Probeer eens virtuele meetings. Of haalde je voornamelijk business uit beurzen? Aangezien die nu even niet meer doorgaan moet je volop in je website investeren. Oké, het is niet hetzelfde, maarr zo blijf je wel voldoen aan de verwachtingen van je doelgroep, leads en klanten.
Gebruik data en analysegegevens en verbeter je customer experience
Customer experience is een belangrijke factor in je digitale transformatie. Een uitstekende service bieden in combinatie met kwaliteitsvolle producten of diensten geeft je immers een competitief voordeel. Een goede customer experience op basis van een slimme infrastructuur zorgt voor relevante inzichten, bespaart je tijd en geld en realiseert tegelijkertijd een stijgende klanttevredenheid en groeiend succes.
Hoe meer je weet over je klanten en hoe beter je die informatie kunt gebruiken, hoe beter je technologie inzet
Betrek klanten meer en bouw sterkere, duurzame relaties
Een geïntegreerd data systeem is een katalysator voor je customer experience. Het zorgt voor meer efficiëntie in je bedrijf en in de service naar klanten toe. Wanneer je systemen goed data verzamelen, die verwerken in waardevolle inzichten en vlot samenwerken met andere software kan je je doelgroep een gepersonaliseerde en flexibele ervaring bieden. Want dat is wat ze meer en meer verwachten.
Verder helpt een geïntegreerd data systeem je nieuwe klanten aantrekken en de relatie versterken met bestaande klanten. De first-party data die je verzamelde volgens de GPPR-wetgeving zet je vervolgens in. Dat kan voor verschillende doeleinden zijn:
- Bestaande klanten beter bedienen
- Nieuwe klanten aantrekken via look-alike audiences en targeting
- Teams sneller beslissingen laten maken over sales cyclussen waarmee je ook producten, diensten of zelfs je platform en boodschap aanpast
De digitale transformatie van Vlaanderen
Digitalisering en digitale transformatie biedt je opportuniteiten. Meer nog. Het geeft je productiviteit een enorme boost. Daarom lanceerde VLAIO een subsidie voor kmo’s om hun digitale transformatie te starten. Met een maximum van 50.000 euro per project kan je tot 50 % van het investeringsbedrag gesubsidieerd krijgen.
Want Belgische bedrijven hinken achterop op vlak van digitale transformatie.
Het doel van de nieuwe subsidie is dat kmo’s een externe dienstverlener zoals EntityOne kunnen inschakelen voor hun digitaal project. Dat gaat van een nieuwe website, een automatiserende webapplicatie of een webshop tot een slimme digitalisering van alle systemen, software en programma’s.
Met de subsidie voor digitale transformatieprojecten subsidieert de Vlaamse overheid de kennis die je inzet om een succesvolle digitale transformatie in te zetten. En, buzzword alert, het verhoogt zo de digitale maturiteit van je organisatie.
Ben je van plan om met jouw bedrijf een belangrijk digitaal transformatieproject uit te voeren dat op korte termijn tot implementatie leidt? Dan is deze subsidie iets voor jou. Tot 31 oktober 2020 kan je je subsidieaanvraag indienen. Alle informatie vind je op de website van het Agentschap voor innoveren & ondernemen.
Maak je de digitale sprong met ons?
Fijn! Vraag deze subsidie dan zeker aan. Het is dé kans voor je bedrijf om in te zetten op digitale transformatie. Vraag nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan waarin we samen je digitale mogelijkheden en je subsidieaanvraag bekijken.